streda 21. septembra 2016

Svedectvo histórie: Pohlavný život v starovekom Grécku

Ak sa zvyklo hovoriť o demokracii v starom Grécku, tak bolo by omylom myslieť si, že každý mal rovnaké práva. Keď v roku 594 pred n.l. požiadali Aténčania múdreho Solóna, aby im spísal zákony, tak tento muž už vtedy rozdelil občanov do štyroch skupín podľa veľkosti majetku. Solón popri tomto kodifikoval aj to, čo je mravné a čo nie. Pre ochránenie slobodného zväzku slobodných občanov vymyslel kruté sankcie na manželskú neveru zo strany ženy. Aj manžel musel dodržiavať voči manželke niektoré povinnosti. Jedna z nich bola napríklad, že podľa zákona bol povinný najmenej tri razy do mesiaca poskytnúť svojej roditeľke detí pohlavnú rozkoš a uspokojiť ju. Aby sa tým manžel necítil potrestaný, zriadil  Solón štátne b*rd*l*, v ktorých vykonávali svoje remeslo výlučne ženy, ktoré už neboli slobodné. Slobodná žena (slobodná v zmysle kastovnom) sa k pr*st*t*c** nesmela znížiť.  Solón svojím rozhodnutím takto radikálne zabezpečoval rodinu, ale na druhej strane, keďže poznal mužské chúťky, utvoril podmienky na s*x**ln* neviazanosť mužov.  O dievčatá na tento druh podnikania nebola núdza. Treba v tejto súvislosti spomenúť aj určité kvalifikačné stupne, do ktorých boli „radodajky“ zaradené. Dali sa členiť rôzne, ale spomenieme si také dve najzákladnejšie skupiny. Do jednej patrili tkzv. „porné“ – išlo o skupinu lacných prostitútok, ktoré vykonávali svoju prácu kdekoľvek, teda na ulici, v b*rd*l*, v krčme alebo hoci aj niekde pod bránou.

Druhú skupinu tvorili „hetéry“ – tieto ženy sa okrem svojej krásy vyznačovali zvodnosťou, schopnosťou hrať na hudobný nástroj a viesť plynulý rozhovor. Boli trvalými alebo len občasnými spoločnicami mužov najvyššieho postavenia. Mnohé z týchto žien boli uvedené ako objekt zaznamenaný v literatúre, zachytené rukami sochárov alebo sa z nejakého dôvodu stali predmetom  určených sporov filozofov tej doby. Ich hlavná úloha však spočívala v remeselne zdatných ukájateľkách s*x**lnych vášní mladých zurvalcov a zároveň aj majsterkách v prebúdzaní žiadostivosti v prípade staršej generácie mužov. Ani mladí, ani starí sa svojím kontaktom  s hetérami netajili. Tieto dámy robili spoločnosť a obšťastňovali aj epikov Homéra a Hesioda, dramatikov Euripida, Aristofana, Aischila či Sofokla. Pozornosť patrila aj lyrikovi Anakreontovi. Sochári Feidias a Praxiteles umiestnili sochy héter do veštiarní a chrámov, pozornosť im venovali historici Thukydides a Herodotos a neodmietli ich ani filozofi Epikuros, Aristoteles, Platón, Demokritos a Herakleitos. Aristofanes mal len v Aténach zoznam stotridsaťpäť héter. Medzi nájznámejšie grékyne, ktoré vošli do histórie boli: Aspasia, Rhodopis, Agathoklea, Galathea, Targélia. Lais staršia i mladšia, Charaklea. Na záver by sa patrilo spomenúť ešte Thaisu, vernú spoločníčku a súputničku Alexandra Veľkého, ktorá sa po panovníkovej smrti vydala za Ptolemaia I. Keďže chudobní na hétery nemali, museli ...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára